Boganmeldelse 199

Korsør Svømme- og Livredningsklub
Af Mogens Jensen og Gorm Egeberg

Korsør Svømme- og Livredningsklub. Minder fra tiden i benzinhavnen 1932 til 1954.

En købstad ved vandet har naturligvis haft en svømmeklub længe før der i de fleste andre større byer blev bygget svømmehaller. Korsør er ingen undtagelse, og Korsør Svømme- og Livredningsklub har nu fået sin egen bog, i hvert fald for perioden 1932 til 1954, og hvor er det dejligt, at der også er mulighed for at udgive bøger om forholdsvis ”snævre” emner. Perioden dækker tiden fra klubbens stiftelse til benzinhavnens område bliver en del af Flådestation Korsør. Bogen falder naturligt i to dele.

Første del er klubbens historie, dokumenteret ud fra de bevarede protokoller fra klubben. Gennemgangen er kronologisk og suppleres med eksempelvis avisudklip og mange samtidige billeder.

Anden del er minder og oplevelser fra mange forskellige personer, der havde med klubben at gøre på den ene eller anden måde, primært naturligvis aktive svømmere. Udover erindringer fra klubben og stævnerne, er der også erindringer om tiden generelt fra nogle af de pågældende, eksempelvis en del om, hvordan de oplevede tiden under den tyske besættelse 1940-45. Endelig er der et efterskrift, hvor vi får historien om en af tidens store kvindelige svømmere, nemlig Ragnhild Hveger og hendes indirekte betydning for klubben.

I øvrigt skal sluttelig nævnes, at klubben medlemsmæssigt var den største på Sjælland udenfor Københavns-området. Bogen er overalt spækket med mange relevante billeder, hvoraf hovedparten ikke har været offentliggjort før.

Den 148 sider store bog koster 149 kroner og kan købes hos boghandlerne i Korsør og Skælskør samt på Korsør Bibliotek.